Saturday, December 17, 2011

Kari Udang + Ketam paling ringkas...

Assalamualaikum semua sahabat2 roti kulat semua,(walaupun x de orang pun :P)..selamat berhujung minggu..semoga hujung minggu ni korang semua isikan dengan aktiviti yang berfaedah seperti memasak..hahaha..aku le tu (berangan nak jadi chef wan konon)..

x de la..semalam, tuk mengisi masa lapang,macam biasa aku ngan bro alias sekali lagi mencuba nasib sebagai nelayan sejati...apa lagi kalau bukan menjala..hehehe..nak memancing skarang joran pun dah x berapa nak elok,lagipun baling2 asyik x dapat ikan...bukan sebab x reti,tp sebb ikan yang somboong,memeilih umpan sngat.hahaha, ikan lak yg salah...
ni lah port peberet aku tuk menlajankan aktiviti keNELAYANan nih...




cantik x??? LOkasi dirahsiakan,,,tapi sapee yang tahu tu dok diam2..shhhh!!! bkn ape,manalah tau kot2 jadi isu plak pas ni..hahaha..
tp port ni lagi cantik kalau ada hasilnya...





haha..tu le hasil yang x seberapa..tp cukup la tuk mengurangkankan kos aku membeli lauk kat tesco..hehe..ikan yg beso tu aku x ambik sbb udang da banyak,walaupun bro alias mati2 pujuk aku suh aku ambik separuh,tp aku dengan tegasnya mengatakan, no..no..no...hahaha poyo..
p/s: selipar tu sebagai scale,kot2 korang x caye ikan tu besar..hahaha

okess,udang da ada...pa lagi,balik rumah carik idea la nk masak pe..guna je bahan2 yg ada lam kabinet..nak jimat kos la katakan...so, lepas pikir2, kari udang gak yg datang..hehehe...

nama menu hari ni, kari udang + ketam paling simple didunia..hahaha..tu je bahan2 yg ada..
okes,jom kita proceed...

Kari Udang + Ketam simple

bahan2:

udang dan ketam (x timbang la plak,x de penimbang)
satu sudu mentega
satu sudu serbuk kari udang
6 ulas bawang merah (kisar)
4 ulas bawang putih (kisar)
2 batang serai (rintik)
secawan susu cair F&N (sbb x da santan)
garam secukup rasa
air secukupnya

cara2:

1- panaskan mentega dengan api perlahan
2- kemudian tumiskan bahan2 yang dikisar beserta paste serbuk kari sehingga naik bau.
3- masukkan serai serta susu cair..biarkan mendidih dengan api sederhana..
4- kemudian masukkan udang dan ketam..
5- masukkan air dan garam secukup rasa

siap..hidangkan dengan cara anda sendiri..



hehe..siapla hidangan serba ringkas tuk hari ni..jimat duit aku ari nih..bujang pokai la katakan..hahaha.. jangan segan silu untuk mencuba resepi orang bujang nih..

okk la...men jala suda,makan pun suda..stoop sampai sini dulu la untuk entry kali nih..sehingga berjumpa lagi dihari dan waktu yg sama..bye2..cau cin cau..

0 comments:

Post a Comment