Thursday, December 15, 2011

pau kaya....

sebenarnye yang ni aku buat minggu lepas lg.ntah ngape tetiba ari tu terasa nak makan pau..bukak kabinet dapur tngok bahan2, yis ada,tepung ada, softener ade,semua ada..yang x de,periuk kukusan..ape lg,check2 wallet ada duit sikit, terus je start moto pegi TESCO..jumpa la periuk kukusan kecil saiz 24cm..ok la,harga pun baru RM38..angkat sebijik..hehhe..pegi bahagian roti beli kaya satu tin,siap...

Maka bermulalah aktiviti menggodek tepung dalam mangkuk sampai kenyal...sebenarnya nak buat pau bukan susah snat pun,aku yg jantan ni pun blh je buat walaupun 1st time try...haha ayat bangga tu..x pe kredit tuk aku sbb rajin mencuba...
Resepi pau nih aku cilok dari myResepi, pastu aku modified la sikit2 ikut bahan yg
ada..sory ye myResepi...sedap dan gebu jugak la pau tu..hehehe..tapi kaler x berapa nak putih sebb guna tepung gandum biasa je,bukan tepung pau..apapun layan....



bahan2 untuk buat 8 biji..

300g tepung gandum
6g baking powder
2g garam
162g air suam
6g dry yeast
30g gula halus
18g lemak sayur
1 sudu kecil softener (aku tmbah sndiri)

cara2nye:

1-campurkan semua bahan kecuali air suam..kacau sampai semua bahan bercampur dengan sekata..

2-kemudian masukkan air suam perlahan2 dan uli sampai jadi lia dan licin..

3-buatkan bentuk bulat dan biarkan selama 30mnit sehingga adunan tadi naik 2kali ganda.

4-tumbuk2 adunan tadi untuk membuang angin yg terdapat dalam adunan akibat tindak balas yis..

5-bahagikan kepada 8 bahagian. Bulatkan dan biarkan selama 10 minit.

6-ambil satu doh dan canaikan..kemudian masukkan inti kaya@apa saja yg korang suke,kemudian seal kemas2.biarkan selama 5 mnit sehingga ia naik sedikit.

7-kukus dengan api yg kuat selama 15~20 minit.

8-kemudian angkat dan hidangkan dengan cara korang sendiri...


okes sekian untuk pelajaran hari nih..chef deco nak beransur2 dulu..bubye
jumpa lg dihari dan waktu yang sama..cau cin cau..

0 comments:

Post a Comment