Thursday, December 15, 2011

Masak Stim halia Ikan Loban

salam semua...

hari ni aku nak cerit pasal ikan loban..korang kenal x ikan loban?? aku pun masa mula2 datang penang x kenal jugak ikan loban ni.camne rope pun x tau.tp skarang dah jadi mainan,menjala asyik dapat je..hehe.. kat tempat len aku x tau la korang panggil ikan ape, tp kat sini dorang pangil loban, tang mana yg loban pun aku x tau..ni le die ghope ikan loban(gambar aku cilok dari www.noeyedDeer.com)..


sedikit info la pasal species yg comel lote ni..
nama international DIAMOND SCALE MULLET. species ni dok kat air masin, korang blh jumpe ikan ni kat kawasan air2 tenang,bawah jeti,kawasan pelabuhan, dan kawasan berbatu..ikan ni makanan die plankton2, lumut2, dan lumpur..kalau nk pancing guna umpan roti je..tp kalau aku, jala je senang,x yah tunggu lama2..haha..biasa la tamak..

okes,dah banyak da melalut..aku bukan nak cerita pasal characteristic ikan loban sebenarnya,tp nak cerita pasal makan.hehe..orang kata rasa isi ikan loban ni x best..bau hanyir sbb makan lumpur..tp korang silap,isi die sedap beb..layannnn..x caya try..

minggu lepas aku dapat 2 ekor(lupe nak ambil gambar)..pikir2 nak masak ape x tau..aku pun ape lagi,dzaman yg canggih ni semua di hujung jari anda..hahaa..bukak blog la, blog peberet aku blog Potret kaseh...jumpe la resepi masak stim halia ikan siakap..boleh la..modified sikit tukar ikan je..ikan siakap jadi ikan loban....bagi credit skit untuk potret kasih..

bahan2 ikan loban stim halia

1 ekor Ikan Loban – di bersih
2 inci Halia – di hiris halus
3 biji Bawang merah – di hiris halus
2 ulas Bawang putih – di hiris halus
5-10 biji Cili Padi – dipotong atau di titik
daun ketumbar (dihiris)
daun bawang
1/2 biji Lobak merah – di hiris memanjang
2-5 Cendawan shitake – di hiris halus
(saya tukar cendawan shitake dengan cendawan enoki)
1 biji Air limau nipis
2 sudu besar Sos Tiram
1 sudu besar Kicap Cair
1 sudu kecil Gula
4 sudu makan Air

Cara penyediaaannya
1. Bersihkan ikan dan letak ikan di atas pingan bujur.
2. Masukan semua bahan lain mangkuk dan gaul hingga rata.
3. Tuang di atas permukaan ikan dan kukus selama 20-25 minit.
4. Siap untuk di hidang hias dengan daun bawang dan cili merah.

okes siap...hidangla dengan cara korang sendiri...



okess..camni la ghopenye bila dah siap....layannnnz..(ikan kena potong dua ,maklumla,orang bujang,periuk kukus pun 24 cm je..)


okess..nak blah da..jumpa lg di hari dan waktu yang sama..cau cin cau..

0 comments:

Post a Comment