Tuesday, February 14, 2012

vietnam....

assalamualaikum...

berjumpa lagi kita dalam ruangan merapu-meraban...
hehehe..ari ni x de topic best cume aku nak cite pasal pengalaman aku mase buat training ketam kat Vietnam dulu.
sape x kenal dengan negara Vietnam yang terkenal dengan citer perang dingin antara Vietnam vs Amerika (1955-1975)yang menyaksikan kekalahan terbesar dalam sejarah perang Amerika .

Tp aku bukan nk cerita pasal perang sbb skarang vietnam dah aman...x de nak perang2 lg dah,yg ada cume tinggalan sejarah perang yg akan kekal dihati rakyat Vietnam sampai bila2.ok,aku nk cite pasal bandar Can Tho yg terletak dibahagian selatan vietnam dan terkenal dngan industri akuakulturnye.kalau korang nak tau Can Tho ni merupakan bandar ke-3 terbesar di vietnam (Penang lg besar kot),,papepun sejarah dye x penting sngat..yang penting sini aku nak cerita pasal makanan dorang..makanan halal memang susah nak cari kat sini sebab rata2 penduduk kat sini beragama budha dan sesetengahnya masih lagi tiada agama...macam kawan aku sorang ni(baju putih), x da agama pun..


jom masuk bab yg aku paling suka,bab makan..hehehe.makanan pertma bagi aku yg paling menarik sekali adalah bola beras.daripada temubual yang aku buat (walaupun x berapa paham slang english dorang) makanan ni dibuat dari beras pulut yg ditumbuk dan digoreng sampai jadi bulat cam bola.
x caya tngok bawah..die godek2 sampai bulat gete..







cara makan die korang carik2kan macam kertas..walaupun nampak besar,tp kat sebelah dalam kosong je..



disebabkan die kata semua bahan2 yang die guna adalah berasaskan sayuran dan tanpa minyak haiwan,maka aku assume halal la.pe lagi,bedal la..sedap gak rasanye..melekit2 dan manis..

jom teruskan perjalanan..kalau rasa2 dahaga x yah nak risau,tepi jalan berlambak gerai2 kecik dan basikal2 yang jual air..samabil2 tu leh la korang mengorat amoi vietnam yg juai air tu..comel2 lake..hehehe.


jom kita jelajah bahagian paling xtreme..jom masuk pasar...ape la agaknya yang dorang jual kat pasar dorang..sama x macam kita..hehehe.. layannnnn..





Nak lagi??????




cukup la kot..t ada yg termuntahh..hahaha..

okes akhir skali buah yg jadi peberet aku masa kat sana...x tau buah ape,nak kata jambu air bukan,cermai bukan..yang pasti rasanya mmg sedap..masam manis..



okes sampai sini dulu ari nih..banyak lg yg nak di share sebenarnye, tp aku dah malas..hahaha..jumpa lagi dilain post..
cau cin cau.....

p/s:Nurul Ruzzainie,nnt kita pi cari katak gemok2 kat sana wat masak lomak..






0 comments:

Post a Comment